Poleć znajomemu drukuj drukuj

Aktualności

26.07
2023

Wrażliwość Konsumentów Zmienia Rynek TS - Rozmowa z Mario Maggianim

Kolejnym spotkaniem całej branży tworzyw sztucznych i gumy będą tegoroczne targi PLAST, które odbędą się w dniach od 5 do 8 września w Mediolanie (Fiera Milano Rho). PLAST, to międzynarodowa wystawa poświęcona technologiom, materiałom i rozwiązaniom dla całego sektora. Ponad 800 zarejestrowanych już wystawców, potwierdza wysokie oczekiwania względem jednej z kluczowych imprez branżowych. Dziesiątki wystawców biorących udział po raz pierwszy w tej imprezie jak również powracających w tym charakterze po kilku edycjach, to jednoznaczny dowód na atrakcyjność wydarzenia dla przedstawicieli branży. To także potwierdzenie sukcesu organizatorów, koncentrujących na wydarzeniu uwagę przetwórców tworzyw sztucznych. 

O aktualnej sytuacji na włoskim i europejskim rynku przetwórstwa tworzyw sztucznych oraz całego sektora targowego w kontekście nadchodzących Targów PLAST rozmawiamy z Mario MAGGIANIM – Dyrektorem Zarządzającym (CEO) firmy PROMAPLAST Srl, będącej organizatorem wydarzenia.

  • (JS) Mija pięć lat od ostatniej edycji Targów PLAST. Dla imprez, które od lat cyklicznie pojawiały się w kalendarzu branżowym to zapewne bardzo długi okres… Co działo się u Państwa w tym czasie? Jak bardzo mocno w Waszej działalności odbiły się restrykcje i ograniczenia wynikające z okresu pandemii? 
  • (MM) Od ostatniej edycji PLAST rzeczywiście minęło już pięć lat, ale wydaje się, że to inna epoka. Covid, wojna na Ukrainie, ograniczone dostawy surowców i komponentów bez wątpienia zmieniły świat. Czy ktoś był w stanie przewidzieć taki rozwój wydarzeń w 2018 roku, gdy bramy targów PLAST zamknęły się po raz ostatni? Pomimo naprawdę trudnego scenariusza makroekonomicznego ostatnich lat, PLAST powraca w tym roku we wrześniu z oczekiwaniami na odbudowę i wzrost, wspierany przez pozytywny rok 2022 dla włoskich producentów maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych i gumy. Centrum badawcze Amaplast szacuje wartość produkcji na 4,5 mld euro, przewyższając zarówno rok 2021 (4,45 mld), jak i ten przed pandemią 2019 (4,4 mld).
  • (JS) To wszystko bez wątpienia spowodowało, że po tak długim okresie przygotowujecie się ze zdwojoną energią do Waszego wydarzenia… Przed jakimi największymi wyzwaniami stoicie Państwo jako organizatorzy?
  • (MM) Największym wyzwaniem był istotny i zauważalny przewrót mający miejsce w światowym kalendarzu targów. Drugim było to, aby nadal być interesującą propozycją biznesową w kontekście atrakcyjności Targów i zasadności wzięcia w niej udziału dla Wystawców. Okres pandemii był czasem w którym, zwłaszcza na początku, firmy miały dwa lata bez udziału w targach i wciąż dodatnie obroty. Ale przez lata zbudowaliśmy odpowiedni poziom wiarygodności, który pozwolił nam nadal zdobywać zaufanie wystawców i zaprosić do udziału na edycję 2023 ze specjalnie przygotowaną ofertą wystawienniczą, która zawsze nas wyróżniała.
  • (JS) W dobie COVID ogromny wzrost konsumpcji i zapotrzebowania na wyroby produkowane z wykorzystaniem tworzyw odnotował, co wydaje się być zupełnie oczywistym, sektor medyczny mając na myśli środki ochrony osobistej. Jednak niezmiennie od okoliczności ciągłym i nieustannym liderem w konsumpcji tej grupy materiałów jest branża opakowaniowa. Czy to z tego powodu organizator imprezy Promaplast srl podpisał synergiczną umowę o współpracy z IPACK-IMA na promocję PLAST-u wśród firm z branży opakowaniowej?
  • (MM) Współpraca nawiązana w tym roku pomiędzy PLAST a IPACK-IMA opiera się na dwóch fundamentalnych punktach. Pierwszy to umowa handlowa: Promaplast, firma organizująca PLAST, postrzega to partnerstwo jako wartość dodaną ze względu na rosnącą synergię między światami Amaplast (Włoskie Stowarzyszenie Producentów Maszyn i Form do Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych i Gumy) oraz Ucima (Włoskie Stowarzyszenie Producentów Maszyn Opakowaniowych), jako że te dwa sektory wzajemnie się uzupełniają. W rzeczywistości blisko 50% tworzyw sztucznych jest zużywanych na opakowania. Drugi punkt umowy dotyczy wzmocnienia wszelkich działań marketingowych i promocyjnych dla wystawców i zwiedzających, co przekłada się na znaczne zwiększenie aktywności w mediach społecznościowych, zwiększenie bezpośredniej współpracy z magazynami branżowymi oraz silniejsze zaangażowanie interesariuszy. W 2018 roku oba wydarzenia odbyły się w tym samym terminie. Ze względu na zakłócenia w międzynarodowych kalendarzach targów, ta edycja nie była możliwa. Jednak nadal zdecydowaliśmy się na współpracę w ramach sojuszu czterech międzynarodowych targów The Innovation Alliance (IPACK-IMA, PLAST, Intralogistica, Print4All), które razem reprezentują najwyższy poziom rozwiązań w sektorze maszyn przemysłowych.
  • (JS) A jak ocenia Pan aktualną sytuację w całej branży przetwórstwa patrząc przez pryzmat rynku włoskiego i europejskiego? Czy widzi Pani tutaj jakieś różnice? Czy wszyscy razem stoimy u bram kolejnego kryzysu i całkowitego schłodzenia sektora produkcyjnego czy jednak nie będzie tak źle? 
  • (MM) Jakiekolwiek prognozowanie jest dzisiaj procesem bardzo trudnym i złożonym. Doświadczyliśmy wstrząsów, które w istotny sposób wpłynęły, a niektóre z nich nadal wpływają, na rynek. Jeśli mówimy konkretnie o maszynach, kurczenie się rynku w ostatnich latach było ograniczone. Jeśli jednak dokonać całościowej analizy rynku, to moim zdaniem z pewnością nastąpi spadek popytu.
  • (JS) Myślę, że nikomu nie trzeba przedstawiać Waszej imprezy jako bardzo międzynarodowej i otwartej na przedstawicieli branży ze wszystkich kontynentów. Warto jednak w tym względzie podkreślić potwierdzoną już obecność na targach i jednocześnie powrót w tym roku pawilonów chińskiego, irańskiego oraz debiut francuskiego.
  • (MM) PLAST był zawsze ważnym miejscem spotkań branży na arenie międzynarodowej, o czym świadczy powrót pawilonów irańskiego i chińskiego. Pawilon irański jest sporych rozmiarów i skupia producentów surowców, natomiast pawilon chiński gościć będzie producentów maszyn i urządzeń dla przemysłu przetwórstwa tworzyw sztucznych i gumy. Te dwa duże pawilony narodowe potwierdzają atrakcyjność targów PLAST i ogólnie włoskiego przemysłu tworzyw sztucznych i gumy. Jeśli chodzi o obecność i jednocześnie debiut pawilonu francuskiego, to musze przyznać, że bardzo cieszymy się z faktu, że możemy ich gościć w tym roku. Jest to owoc ciężkiej i ważnej pracy, którą wykonaliśmy na potrzeby tej i kolejnych edycji.
  • (JS) Ogromnie ciekawą inicjatywą w trakcie tegorocznej edycji wydaje się być specjalny program ukierunkowany na przyciągnięcie branżystów z obszarów zakupowych („incoming buyers”), stworzony we współpracy z ICE-Agenzia. Prosimy o kilka słów więcej na temat tego działania.
  • (MM) Ta inicjatywa od zawsze realizowana jest przez Plast wspólnie z ICE-Agenzia, a jej celem jest wyłonienie krajów reprezentujących najważniejsze rynki i zaproszenie kupców do udziału w targach i spotkania z firmami. Tak jak powiedziałem wcześniej promocja całego sektora oraz umiędzynarodowienie włoskich firm to dwa podstawowe cele Plast, które udaje nam się realizować również dzięki pomocy rządu za pośrednictwem ICE-Agenzia.
  • (JS) Jakie czynniki w Pańskim przekonaniu mogą istotnie wpłynąć na dalszy i co ważne dynamiczny rozwój branży tworzyw sztucznych? Wydaje się, że rosnące zapotrzebowanie na tworzywa w sektorach takich jak motoryzacja, dobra konsumpcyjne (AGD), opakowania oraz elektronika będą w głównej mierze napędzać wzrost rynku w najbliższej przyszłości…
  • (MM) Osobiście uważam, że tematy środowiskowe będą mieć znaczący wpływ na rozwój całej branży tworzyw sztucznych, ponieważ jako pierwsza zmieniła się wrażliwość konsumentów. Dotyczy to zarówno wyboru materiałów, jak i pochodzenia produktów. Jest też temat związany z emisją dwutlenku węgla i śladu węglowego, gdzie firmy są zobowiązane do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla.
  • (JS) Dodatkowego bodźca do wzrostu sprzedaży maszyn należy upatrywać w rozwoju rynku pojazdów elektrycznych. Zgodzi się Pani z tym poglądem? Czy tej nadziei należy upatrywać w rynku pojazdów elektrycznych? Czy włoski rynek przetwórców tworzyw sympatyzuje z poglądami parlamentarzystów UE zmierzającą nieuchronnie do zaprzestania produkcji pojazdów spalinowych?
  • (MM) Pozostawię to pytanie bez odpowiedzi.
  • (JS) Stąd też wniosek, że tematyka cyrkularnej ekonomii, zrównoważonego środowiska i rozwoju, ekoprojektowania i wszystkoego tego co zielone stanowić będą jeden z kluczowych nurtów wrześniowej imprezy…
  • (MM) Zrównoważony rozwój będzie tematem przewodnim edycji targów PLAST 2023. To branżowy trend, który znajdzie swoje miejsce w prezentowanych przez wystawców rozwiązaniach technologicznych, tematyce poruszanej w sesjach tematycznych kolejnych wydarzeń jak i oferowanych przez Wystawców usługach. Tematy te są kluczowe nie tylko dla prezentowanych produktów, usług, rozwiązań i systemów, ale także dla samych targów, które w tym roku mają na celu osiągnięcie najlepszych wyników pod względem zrównoważonego rozwoju. Część tego procesu jest możliwa dzięki Fiera Milano, które przyjęło odpowiednie podejście do zrównoważonego systemu zarządzania wydarzeniami, polegające na pełnej kontroli logistyki, odpadów i usług gastronomicznych w celu zmniejszenia wpływu na środowisko, w tym emisji dwutlenku węgla, związanych z organizacją i przebiegiem PLAST 2023. Promaplast, organizator PLAST, ma na celu prezentowanie wyjątkowego w tym względzie przykładu opartego na trosce o środowisko i przestrzeganie podstawowych zasad zrównoważonego rozwoju. To cel do działania którego obecnie nie można już odkładać na przyszłość. Jednym z aspektów charakteryzujących to podejście są instalacje spełniające standardy ekoprojektowania i usług gastronomicznych, takie jak te proponowane przez Fondazione Banco Alimentare, która jest ściśle związana z tymi zagadnieniami. A to jeszcze nie wszystko. Po raz pierwszy Promaplast oferuje możliwość wdrożenia procesu oceny śladu węglowego tak, aby firmy mogły ogłosić swoje wstępne wyniki już na targach PLAST 2023.
  • (JS) Nowość i różnorodność, których bez wątpienia będzie bardzo wiele na targach PLAST 2023, stanowić będą wizytówkę dla międzynarodowych Wystawców, zwłaszcza włoskich producentów maszyn dla przemysłu tworzyw sztucznych i gumy. Dlaczego warto i trzeba być w tym roku w Mediolanie?
  • (MM) Bycie na Targach PLAST w Mediolanie w tym roku jest w mojej ocenie wyjątkowo cenną okazją dla branżystów z całego świata a w szczególności Europy z kilku powodów: po pierwsze innowacje. PLAST 2023 będzie przeglądem najnowszych trendów rozwojowych w branży tworzyw sztucznych i gumy. Obecność w Mediolanie oznacza możliwość odkrywania najnowszych technologii, materiałów i innowacyjnych rozwiązań, które mogą zwiększyć produktywność i efektywność dla wszystkich operacji biznesowych sektora wytwórczego. Drugi czynnik to ogromnie międzynarodowy charakter wydarzenia, które będzie służyć jako platforma do prezentacji rozwiązań z udziałem wystawców z całego świata. Tak naprawdę obecność w Mediolanie pozwoli na nawiązywanie kontaktów biznesowych, tworzenie sieci współpracy i promowanie swojej marki na całym świecie. Nie ulega dla mnie także wątpliwości, że Włochy słyną ze swojej doskonałości w przemyśle tworzyw sztucznych i gumy. Obecność włoskich producentów maszyn dla tego sektora sprawia, że PLAST 2023 to wyjątkowa okazja, aby z bliska zapoznać się z wiedzą i rozwiązaniami oferowanymi przez włoski przemysł. Jestem przekonany, że udział w PLAST 2023 pozwoli zapoznać się z bieżącymi trendami rynkowymi i wymaganiami klientów z branży tworzyw sztucznych i gumy. Wydarzenie stanowi platformę do nauki, dzielenia się wiedzą i wymiany myśli z innymi profesjonalistami z branży. Podsumowując, obecność na targach PLAST 2023 w Mediolanie to okazja do odkrywania innowacji, nawiązywania międzynarodowych kontaktów, poznawania włoskiej doskonałości w branży i bycia na bieżąco z najnowszymi trendami rynkowymi.
  • (JS) Dziękuję za rozmowę życząc sukcesów!
  • (MM) Dziękuję i do zobaczenia w Mediolanie na targach PLAST’2023!

lista aktualności
Serwis współfinansowany ze środków UE w ramach działania 8.1.
Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. osi priorytetowej Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007 - 2013
genplast
genplast
genplast
Dotacje Na Innowacje | Inwestujemy w Waszą Przyszłość
  • Genplast Sp. z o.o.
  • 35-328 Rzeszów, ul. Miodowa 24
  • NIP 8133616655
  • REGON 180548729
  • KRS 0000352658
  • Tel. +48 17 8611890
  • FAX +48 17 7173533
  • e-mail:
Copyright © 2010 Genplast.pl
realizacja: Ideo Powered by: CMS Edito