Przy relatywnie niezmiennych cenach surowców, a nie rzeczywistej zmianie warunków rynkowych, europejskie ceny PBT pozostały stabilne w czwartym kwartale. Popyt na rynku PBT pozostawał stabilny, ponieważ przez dłuższy czas sprzedający nie byli w stanie zwiększyć wolumenów sprzedaży w październiku w porównaniu do poprzedniego roku. W listopadzie wydawało się, że sytuacja nieco uległa poprawie, ale za to grudzień będzie krótszym miesiącem jeśli chodzi o działalności gospodarczą i nie można oczekiwać, aby uzyskać wysokie wolumeny sprzedaży.
Notowania cen naturalnego PBT pozostały w listopadzie na poziomie 2090-2250 EUR/T DDP, a ceny modyfikowanego i niewzmocnionego PBT w zakresie 3010-3250 EUR/T DDP, podobnie jak w październiku.
Patrząc w przyszłość, oczekuje się, że sytuacja na europejskim rynku PBT pokaże dość podobny jednocyfrowy wzrost w przyszłym roku.
Podaż w listopadzie była dostosowana do aktualnego zapotrzebowania i zaplanowany postój remontowy na instalacji firmy Lanxess w zakładzie Hamm-Uentrop, Niemcy o mocach produkcyjnych 80 kT/rok nie miał wpływu na sytuację na rynku. Przestój został dokładnie zaplanowany, a zapasy były wystarczające na pokrycie potrzeb klientów w czasie trwania prac remontowych, które trwały do końca listopada.
Sytuacja na rynku surowców wykazały bardzo nieznaczną tendencję wzrostową w listopadzie. Po uzgodnieniu cen kontraktowych na czwarty kwartał, rynek BDO był stabilny w listopadzie. Kwartalne ceny kontraktowe rozliczane były przy wzroście o około 20-40 EUR/T, z niewielkimi wahaniami cen powyżej i poniżej tego poziomu. To był kres możliwości producentów, którzy jako cel początkowy założyli wzrost cen o 100 EUR/T.
Ceny kontraktowe paraksylenu w listopadzie rozliczane były przy wzroście o około 10-20 EUR/T, uzyskując poziom cen około 740 EUR/T. Ceny PTA pozostały na niezmienionym poziomie w ciągu ostatnich miesięcy, odzwierciedlając ruchy cen kontraktowych paraksylenu.
W przeciwieństwie do prognoz, zachodnioeuropejska sprzedaż samochodów spadła o 1% w październiku, a na znaczących rynkach takich jak Niemcy i Francja odnotowano odpowiednio spadki o 5,6% i 4%. Sprzedaż w Wielkiej Brytanii wykazała niewielką poprawę o około 1,4%. Sezonowe roczne tempo sprzedaży samochodów wyniosło 13,4 mln mniej o około 7,1% niż we wrześniu. Ostatni rekordowy miesiąc, to wrzesień, w którym liczba nowo zarejestrowanych samochodów wzrosła o 7,2% osiągając rekordowy poziom 1 455 189 sztuk, według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodowych ACEA. LMC Automotive podała prognozę wzrostu sprzedaży za cały rok na poziomie około 5,7%, nieznacznie poniżej poprzedniej prognozy na poziomie około 5,9%./Źródło: Tecnon OrbiChem/