Uczestnicy rynku poliacetalu oczekują poprawy sytuacji na rynku w 2017 roku, po dość mieszanym 2016 roku, niemniej na rynku jest nadal sporo niepewności. Ceny surowców bezpośrednio wpływające na sytuację rynkową są łączone z innymi czynnikami wpływającymi na zmienną dynamikę rynku. Europejscy uczestnicy rynku, śledząc wyniki postępowania antydumpingowego przeciwko azjatyckim producentom, spodziewają się możliwości przesunięcia środka ciężkości dla poziomów dostaw w kierunku zachodnim, jako wynik spodziewanych kar i sankcji.
Europejskie ceny kontraktowe kopolimeru w styczniu utrzymywały się na poziomie 1900-2050 EUR/T DDP NWE, a ceny homopolimeru w zakresie 2715-2845 EUR/T DDP NWE, podobnie jak w grudniu.
W odniesieniu do notowań cen rynkowych poliacetalu, nastąpił niewielki spadek cen kopolimeru w czwartym kwartale, który doprowadził do rewizji notowań cen na QIV 2016 w przez firmy monitorujące rynek. Spadek cen dotyczył górnego zakresu cen i wyniósł około 30 EUR/T, a przedział cen został zmieniony finalnie na 1900-2050 EUR/T DDP na QIV. Zauważalne spadki cen mające miejsce w czwartym kwartale 2016 roku mogą zostać wyrównane w bieżącym kwartale, jeśli decydującym czynnikiem decydującymo cenach będą wzrosty cen surowca.
W grudniu 2016 roku ceny kontraktowe metanolu na QI wzrosły ze względu na globalne warunki rynkowe w tym czasie. Wyższa cena została zaakceptowana, jednakże skala wzrostu zaskoczyła wielu. Uczestnicy rynku uzgodnili ceny kontraktowe metanolu na QI 2017 na poziomie 355 EUR/T FOB Rotterdam, co stanowi wzrost o 107 EUR/T w porównaniu do QIV 2016. Firma Methanex poinformowała, o wzroście cen na QI o 120 EUR/T do poziomu 370 EUR/T w porównaniu do QIV. Na rynku spot, ceny wzrosły w grudniu do poziomu 325 EUR/T FOB Rotterdam i utrzymały się na tym poziomie do połowy grudnia. Przed okresem świąteczno-noworocznym cena utrzymywała się w przedziale 325 EUR/T. W połowie stycznia ceny na rynku spot był nieco słabsze na poziomie około 320-325 EUR/T FOB Rotterdam.
Całkowity import poliacetalu za okres od stycznia do października 2016 roku wyniósł 55,243 ton, co oznacza spadek o 3% w porównaniu do 57,033 ton w tym samym okresie w roku 2015. Import z Korei Południowej wyniósł 28,890 ton i stanowił ponad 50% całego importu, na kolejnych pozycjach znalazł się import z Tajlandii, Tajwanu, Japonii, Stanów Zjednoczonych, Chin oraz Malezji.
Eksport poliacetalu w tym samym okresie wzrósł o 40% w porównaniu rok do roku z 36,791 ton do 51,533 ton, przy czym dostawy na rynek chiński były znacznie wyższe i osiągnęły poziom 16,622 ton (wzrost z 3,858 ton). Eksport do Turcji osiągnął 7,032 ton w porównaniu do 1572 ton z ubiegłego roku. Popyt na poliacetal jest wzmacniany przez sektor automotive poparty mocnymi danymi sprzedażowymi samochodów w całym 2016 roku ale pytanie brzmi, czy przemysł UE będzie w stanie utrzymać to tempo w 2017 roku. Rejestracja samochodów w UE wzrosła o 3% w grudniu 2016 do 1 143 653 sztuk, według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodowych ACEA. W ujęciu ilościowym, jest to rekordowa ilość osiągnięta w grudniu. Wśród głównych rynków odnotowano wzrost o 13,1% we Włoszech, o 9,3% w Hiszpanii, a następnie o 5,8% we Francji oraz o 3,7% w Niemczech. Popyt na nowe samochody w Wielkiej Brytanii spadł o 1,1% w grudniu. Ogólna ilość wszystkich rejestracji samochodów w UE w 2016 wyniosła 14,6 mln sztuk, co stanowi wzrost o 6,8% w porównaniu do 2015 roku. Wzrost rejestracji przez cały rok był w dużej mierze utrzymywany na wszystkich głównych rynkach samochodów osobowych. Największy wzrost popytu w ciągu roku osiągnięty został we Włoszech o 15,8%, w Hiszpanii o 10,9% roku, a następnie we Francji o 5,1%, o 4,5% w Niemczech i w Wielkiej Brytanii o 2,3%./Źródło: TOC/