Kwartalne ceny kontraktowe PBT umocniły się na europejskim rynku, napędzanym przez ostatnie i bieżące wzrosty cen surowca.
Notowania cen naturalnego PBT wzrosły w lutym o około 40 EUR/T do poziomu 2130-2250 EUR/T DDP, podobnie jak ceny modyfikowanego i niewzmocnionego PBT wzrosły o około 40 EUR/T do poziomu 3050-3250 EUR/T DDP, w porównaniu do stycznia.
Nie odnotowano istotnych zmian w popycie w lutym, który pozostaje w stanie stabilnym. Producenci PBT są całkiem zadowoleni z aktualnego zapotrzebowania. Oczekuje się, że pozytywny trend popytu będzie kontynuowany w tym roku, zgodnie z tendencją obserwowaną w 2016 roku. Sprzedaż w sektorze motoryzacyjnym były silna w pierwszym miesiącu 2017 roku i potwierdzone zamówienia na luty również zapowiadają dobrą sytuację na rynku.
Na rynku zauważalne jest mniejsze zainteresowanie importem do Europy ze względu na zwyżkowy rynek azjatycki PBT, a także słabość Euro. Europejscy producenci działają na normalnym poziomie, a dostępność polimeru uważana jest za zrównoważoną.
Na kluczowych rynkach surowców, ceny BDO umocniły się ze względu na napędzane przez producentów wymagania mające na celu poprawę marż w obliczu rosnących kosztów surowców. Zakończyły się trwające negocjacje kwartalnych ceny BDO na europejskim rynku uzyskując wzrosty na poziomie około 20-50 EUR/T. Ceny kontraktowe PTA były dość stabilne w ostatnich miesiącach, a ceny kontraktowe paraksylenu wykazały jedynie niewielkie wahania. Jednak w grudniu i ponownie w styczniu, odnotowano znaczne wzrosty cen kontraktowych paraksylenu, które doprowadziły do odpowiedniego wzrostu cen PTA w styczniu. Ceny mieszą się w przedziale 693-741 EUR/T, co stanowi wzrost o 38 EUR/T od listopada. Ceny paraksylenu wzrosły ponownie w lutym, a kontrakty rozliczane są na plus o kolejne 50-55 EUR/T.
Według LMC Automotive, zachodnioeuropejska sprzedaż samochodów wzrosła o około 9,5% w styczniu, napędzana przez silny popyt ze strony Niemiec, Włoch, Francji i Hiszpanii, osiągając poziom 1.11 mln co przyczyniło się do pozytywnego początku roku. Sezonowy Skorygowany Wskaźnik w Ujęciu Rocznym (SAAR) wzrósł o 2% w stosunku do grudnia 2016 roku do 14,6 mln sztuk samochodów, które LMC nie odnotowało od 2008 roku. /Źródło:TOC/