Aktywność na rynku poliwęglanu powróciła do normalności w połowie stycznia po długim okresie świątecznym, który rozpoczął się pod koniec grudnia. Dostawy rynkowe pozostały ograniczone, chociaż okres wolny od działalności, prawdopodobnie pozwolił na pewną poprawę ogólnej sytuacji podażowo-popytowej, w której czas realizacji zamówień sięgał ponad 12 tygodni w drugiej połowie 2017 roku.
Ceny poliwęglanu wzrosły umiarkowanie w czwartym kwartale, ale stanęły w obliczu zwiększonej presji na początku 2018 roku. Ceny benzenu były bardzo wysokie w grudniu 2107 roku, ale obniżyły się o 55 EUR/T w styczniu w porównaniu do grudnia. Całkowity bilans (wzrost) kontraktów na benzen w ciągu dwóch miesięcy wyniósł 90 EUR/T, a producenci poliwęglanu będą usiłowali odzyskać ten wzrost cen początkiem 2018 roku.
Firma Trinseo ogłosiła wzrost cen o 200 EUR/T w grudniu, co było postrzegane jako reakcja na zwiększone koszty surowców pod koniec 2017 roku. Jednak ceny poliwęglanu wzrosły o 30 EUR/T w czwartym kwartale 2017 roku, nie odzwierciedlając wpływu wyższych surowców obecnych na rynku końcem ubiegłego roku. Firma Trinseo następnie ogłosiła kolejny wzrost cen o 250 EUR/T, który miał obowiązywać od 1 stycznia lub zgodnie z warunkami umów. Nie było jasnych przesłanek odnośnie podwyżek cen w styczniu przez innych producentów.
W styczniu, ceny kontraktowe poliwęglanów (typy do zastosowań ogólnego przeznaczenia) utrzymywały się na poziomie 2830-2930 EUR/T DDP NWE, a poliwęglanów do zastosowań optycznych na poziomie 2705-2805 EUR/T DDP NWE.
W grudniu 2017 roku, liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w UE spadła o 4,9% do 1,08 mln sztuk, zgodnie z informacjami Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (AECA). Ogółem w 2017 roku europejski popyt na samochody wzrósł o 3,4%, czyli po raz czwarty z rzędu, osiągając ponad 15 milionów nowych samochodów osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy od 2007 roku. Wzrosty odnotowano na głównych rynkach m.in. we Włoszech o 7,9%, w Hiszpanii o 7,7%, kolejno we Francji o 4,7%, w Niemczech o 2,7%. Natomiast popyt na samochody spadł o 5,7% w Wielkiej Brytanii, po raz pierwszy od sześciu lat.
Eksport poliwęglanu z UE w okresie styczeń-październik zwiększył się o 4,2% do 189.182 ton, zgodnie z danymi celnymi. Natomiast import zmniejszył się o 5,0% w ciągu 10 miesięcy do 74.511 ton. /Źródło: TOC/