Aktywność na rynku poliacetalu utrzymywała się na stałym poziomie pomimo pewnych obaw dotyczących popytu na rynku motoryzacyjnym na przełomie września i października. Nastąpiły również pewne zmiany w ogólnym bilansie dostaw regionalnych z udziałem dwóch głównych producentów.
Rejestracja nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej spadła we wrześniu o 23,5%, według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), po gwałtownym wzroście liczby rejestracji w sierpniu. Wdrożenie nowych testów emisji na początku września doprowadziło do dużego wzrostu w rejestracji w sierpniu. We wrześniu sytuacja zmieniła się gdy popyt zmalał. Podczas niedawnej konferencji Europejskiego Stowarzyszenia Petrochemicznego uczestnicy rynku powiedzieli, że nie mają dobrych perspektyw dla rynku motoryzacyjnego do końca 2018 roku.
Firma Celanese zwiększy swoje moce produkcyjne, tworząc tym samym największą fabrykę POM, o 20.000 T/Y w zakładzie zlokalizowanym w Industriepark Hoechst we Frankfurcie i podnieść zdolności produkcyjne do 175 000 T/Y. Firma Celanese powiedziała, że spodziewa się ukończyć projekt POM w ciągu najbliższych 18-24 miesięcy (docelowo druga połowa 2020 roku). Firma nie skomentowała kosztów, ale opisała projekt jako "efektywny kapitałowo". Pierwotnie firma Celanese produkowała POM w Kelsterbach, ale fabryka została zamknięta, aby umożliwić rozbudowę lotniska we Frankfurcie. Fabryka we Frankfurcie rozpoczęła działalność w 2011 roku z mocami produkcyjnymi 140.000 T/Y, a w roku 2017 została rozbudowana do 155.000 T/Y. Rozbudowa zakładu we Frankfurcie wiąże się z ogólnymi planami zwiększenia zdolności POM, ogłoszonymi w kwietniu 2018 roku.
Z kolei BASF i Kolon z Korei Południowej mają otworzyć w czwartym kwartale 2018 roku nową fabrykę joint venture o zdolnościach 70.000 T/Y - Kolon BASF innoPOM, w Gimcheon w Korei Południowej. Gdy zakład osiągnie pełną zdolność produkcyjną, można się spodziewać, że BASF zamknie swój zakład w Ludwigshafen w Niemczech (55.000 T/Y). Uważa się, że BASF będzie nadal obsługiwać swoich europejskich klientów tworzywami produkowanymi w nowym obiekcie.
Ceny poliacetalu nieznacznie wzrosły w trzecim kwartale, jak wynika z informacji rynkowych, ale dalsze dyskusje wskazywały na wzrosty o około 50 EUR/T na rynku UE.
Zgodnie z notowaniami, ceny poliacetalu (homopolimeru) pozostały na poziomie 2800-3150 EUR/T DDP, a ceny kopolimeru na poziomie 2200-2350 EUR/T DDP, jak we wrześniu. /Źródło:TOC/