Europejski rynek PBT był silny, a podaż była niewielka, ponieważ w połowie stycznia doszło do reorganizacji jednego z dużych europejskich dostawców. Dokładne terminy zakończenia prac nie zostały ujawnione, a fabryka jest w trybie offline od listopada. Z powodu tej przerwy rynek nadal jest określany jako mający ograniczoną podaż.
Po raz kolejny odnotowano wzrost cen w Europie, ponieważ podaż jest nadal zakłócona, a koszty produkcji określane są jako wysokie. Ceny w IV kwartale 2018 roku, były również negocjowane przy wzrostach i ustalone zostały ze wzrostem o 100 EUR/T w porównaniu do III kwartału.
Firma DSM ogłosiła wzrost cen PBT o 150 EUR/T w Europie, począwszy od stycznia 2019 roku z powodu rosnących kosztów surowców. W grudniu firma Lanxess ogłosiła wzrost cen o 200 EUR/T w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
Na europejskim rynku BDO podaż była stała przez większą część 2018 roku, a ceny również były stabilne przez trzeci i czwarty kwartał. W pierwszym kwartale oczekuje się spadków cen, ale na razie nie było żadnych komunikatów.
Zapotrzebowanie na PTA w Europie zmniejszyło się w odpowiedzi na zmniejszenie popytu na PET podczas ostatniego okresu spadków cen, gdy nabywcy w całym łańcuchu wartości niechętnie budowali zapasy. Nastroje te zmieniły się nieco w grudniu, ponieważ kupujący zaczęli uważać, że ceny surowców mogą osiągnąć najniższy poziom. Zachęciło to niektórych do rozpoczęcia uzupełniania zapasów w celu zabezpieczenia się przed ryzykiem wzrostu cen na początku pierwszego kwartału 2019 roku. Popyt jest nadal wysoki dla PBT w Europie i najprawdopodobniej jeszcze wzrośnie w tym roku. Chociaż sektor samochodowy boryka się z problemami, reszta rynku PBT ma się dobrze. Oczekuje się, że rynek pozostanie silny przez resztę kwartału. /Źródło: TOC/