Przez większość 2018 roku popyt na konstrukcyjne poliamidy - zarówno PA 6, jak i PA 66 - był określany jako mocny. Pomijając zmienność cen surowców oraz problemy związane z produkcją w łańcuchu wartości PA 66, popyt był najważniejszym czynnikiem rynkowym dla obu polimerów w ciągu ostatniego roku. Pod koniec 2018 roku, pojawiły się oznaki wskazujące na osłabienie popytu, a zmiany te ujawniły się w styczniu. Uczestnicy rynku określili, że popyt rynkowy jest "słaby" dla konstrukcyjnych poliamidów 6 i 66 w wyniku przepisów dotyczących ochrony środowiska w przemyśle motoryzacyjnym, które weszły w życie we wrześniu 2018 roku. Rejestracje samochodów w UE wzrosły w sierpniu przed wprowadzeniem nowych przepisów, ale znacznie spadły w ostatnich czterech miesiącach roku. Uczestnicy rynku powiedzieli, że nie jest jasne, kiedy wznowi się produkcja nowych samochodów, choć większość uważa, że sytuacja nie potrwa zbyt długo.
Dostawy PA 6 były więcej niż wystarczające, a producenci zmniejszyli produkcję zarówno polimeru, jak i kaprolaktamu do poziomów odpowiadających zapotrzebowaniu. Problemy związane z niskim poziomem wody na Renie zostały przezwyciężone, a transport/logistyka wróciły do normy. Producenci prawdopodobnie utrzymają produkcję na obniżonym poziomie, dopóki nie pojawią się wyraźne oznaki poprawy popytu. Uczestnicy rynku byli zaniepokojeni potencjalną nadpodażą po uruchomieniu nowych mocy polimeryzacji w 2018 roku, nawet w czasie, gdy popyt był bardzo silny. Po zmniejszeniu popytu dodatkowe możliwości produkcyjne wyraźnie zwiększyły złożoność rynku w Europie.
W grudniu ceny PA 6 obniżyły się o 75 EUR/T w porównaniu do poprzedniego miesiąca ze względu na znacznie niższe ceny benzenu i kaprolaktamu. Ceny benzenu ponownie spadły w styczniu i oczywiste było, że ceny poliamidu będą pod większą presją ze strony surowca dodatkowo w połączeniu z powolnym popytem. Na rynku pojawiły się spadki cen od 40-60 EUR/T, a reprezentatywnym spadkiem dla styczniowych transakcji był spadek na poziomie 50 EUR/T, w związku z czym cena poliamidu 6 ustabilizowała się na poziomie 1965-2115 EUR/T w styczniu.
Na rynku PA 66 popyt w styczniu był słabszy niż przewidywano. Rynek motoryzacyjny wywarł zauważalny wpływ na popyt PA 66 w czwartym kwartale 2018 roku i trwał do stycznia 2019 roku. Jak wspomniano wcześniej, poziom wody na Renie wzrósł, a kwestia ta nie stwarza problemów dla całego łańcucha PA 66. Nie oznacza to, że łańcuch wartości w pełni powrócił po zakłóceniach z 2018 roku, ale obecnie nie ma żadnych ograniczeń dotyczących produkcji.
Konsumenci stwierdzili, że dostawy na rynek nie były tak mocne w styczniu w porównaniu z poprzednimi miesiącami. Uczestnicy rynku powiedzieli, że niektórzy dostawcy oferowali w styczniu niewielkie ilości materiałów dodatkowych, co jest czymś co nie było widoczne wiele miesięcy wcześniej. Oferty spotowe były swobodnie negocjowane i nie było jasne, ile wolumenu było dostępne.
Cena inżynieryjnego PA 66 osiągnęła w styczniu wartość 3900-4100 EUR/T DDP Northwest Europe. Producenci nie mieli żadnej dźwigni finansowej, aby móc swobodnie negocjować ceny ze względu na słaby popyt i niższe koszty surowców. Jednakże umowy na cały rok na 2019 rok, zostały rozliczone ze znaczącym wzrostem "delty" w porównaniu do poziomów z 2018 roku. /Źródło: TOC/