Ceny poliamidu 6 pozostały w trendzie spadkowym w lutym z powodu znacznej podaży i słabego popytu, postrzeganych jako główne czynniki napędowe rynku na początku 2019 roku. Konsumenci nie byli pod żadną presją, a ceny spadły po raz trzeci z rzędu. Całkowity popyt utrzymuje się poniżej oczekiwań w pierwszym kwartale, a także w porównaniu do poziomów obserwowanych w tym samym okresie w 2018 roku. Niepewność w sektorze motoryzacyjnym nadal wpływa na popyt na poliamidu konstrukcyjnego, podczas gdy popyt z sektora włókienniczego uległ niewielkiej poprawie. Sektor opakowań wydaje się w tym momencie najbardziej stabilną aplikacją końcową.
Wydaje się, że nadwyżka zdolności produkcyjnych PA 6 w Europie jest obecnie największym problemem na rynku. Lutowa cena kontraktowa benzenu nieznacznie wzrosła, ale ten niewielki wzrost został odsunięty na bok w świetle sytuacji podaży na rynku i ceny PA 6 zaobserwowały w lutym szeroki zakres spadków 30-60 EUR/T w porównaniu do stycznia. Spadek cen o 45 EUR/T postrzegany jest jako reprezentatywny dla rynku. Należy dodać, że niższe ceny zostały zauważone szczególnie w basenie Morza Śródziemnego i południowej Europie
Ceny kontraktowe poliamidu 6 (Engineerring Resin, Virgin) DDP NWE w lutym ustabilizowały się w przedziale 1920-2070 EUR/T.
Sytuacja na rynku PA66 wygląda podobnie jak na rynku PA 6, ponieważ rynek samochodowy pozostawał pod presją, choć niektóre źródła rynkowe informowały, że popyt w lutym z innych sektorów był lepszy niż oczekiwano. Choć zdania co do sytuacji popytowej są mocno podzielone. Jeden z dostawców poinformował, że odnotował wzrost popytu ze strony sektora E/E. Inny producent powiedział, że nie zauważył, aby popyt na rynku stopniowo poprawił się w lutym. Kolejny producent powiedział, że zamówienia na marzec wyglądają dobrze. Na rynku przez cały luty, mimo że sytuacja była dość napięta, to jednak wystarczająca ilość materiału była dostępna i nie było mowy o niedoborach.
Producenci poliamidu 66 obniżyli wskaźniki operacyjne w ostatnich miesiącach w odpowiedzi na niższe zainteresowanie zakupem. Jeden z nabywców PA66 konstrukcyjnego oszacował, że jego zamówienie w 2019 roku może być o 15% mniejsze niż w 2018 roku. Uczestnicy rynku powiedzieli, że zasoby PA 66 mogą być szybko napięte, jeśli popyt ze strony sektora samochodowego znowu się nie podniesie. Uczestnicy rynku w całym łańcuchu PA 66 są w trudnej sytuacji na początku 2019 roku. Zarówno producenci, jak i konsumenci próbują budować zapasy przed planowanym zamknięciem w Chalampe we Francji w trzecim kwartale. Butachimie zaprzestanie produkcji kluczowych półproduktów, począwszy od września ze względu na remont różnych jednostek. Niepewność na rynku motoryzacyjnym, pytania dotyczące sporu handlowego pomiędzy US i Chinami oraz nadchodząca decyzja w sprawie Brexitu utrudnia ukształtowanie wielu firm spójne biznes plany na najbliższe miesiące.
Ceny inżynieryjnego PA 66 ponownie wzrosły w lutym, a według notowań ceny PA66 utrzymały się w przedziale cenowy 3900-4100 EUR/T DDP NWE. Ceny rynkowe nie ulegną zmianie w marcu, ponieważ ogólna dynamika wciąż nie jest klarowna. Brak jasności na rynku motoryzacyjnym nadal bardzo mocno odbije się na rynkach zarówno PA 6 jak i PA 66, ale większość uczestników rynku wierzy, że sytuacja ta wreszcie się wyklaruje. /Źródło: TOC/