Słabość rynków azjatyckich ABS wydaje się mieć efekt domina i wpływać na sytuację w Europie. Coraz mniejsze możliwości konkurowania europejskich producentów ABS z materiałem importowanym z krajów azjatyckich, zwłaszcza z Korei Południowej powodują, że Europejscy producenci posiadają jedyną alternatywę by zachować swoją działalność w postaci korygowania ogromnie już niskiej rentowności i obniżania cen do poziomów bliskich tym, jakie są oferowane przez konkurentów z siedzibą w Azji.
Oprócz kwestii konkurencyjnych cen pochodzących z importu, europejscy producenci ABS borykają się z niewygodnymi zmianami w kosztach surowców. Sumaryczne koszty monomerów dla ABS zmieniały się nieznacznie od końca ubiegłego roku, ale nigdy nie na tyle, aby dać producentom niepodważalne argumenty o konieczności podniesienia cen. Podwyżki które miały miejsce od początku roku, nie dawały dla większości producentów zadowalających efektów pod względem marż, gdyż w większości uwzględniały one jedynie wzrost kosztów poszczególnych monomerów do ABS.
Kłopotem marcowym dla producentów jest jednak to, że koszty monomerów wykazują tendencję zniżkową. Zakładając, że ceny kontraktowe akrylonitrylu zmienią się w taki sam sposób jak ceny propylenu, to oszacowana wartość redukcji przez producentów wyniosła 18-20 EUR/T w kosztach surowców w tym miesiącu.
Tym samym, w poważnych negocjacjach zadawane jest pytanie, jak duży spadek cen może nastąpić. Odpowiedź nie jest łatwa ale szacunki wskazują na wartość pomiędzy 10 – 20 EUR/T, ale nadal możliwy jest inny wynik. Na obecną chwilę w marcu europejskie ceny ABS są na poziomie 2060-2090 EUR/T DDP (typy do wtryskiwania, ogólnego zastosowania, kolor naturalny) co oznacza spadek o 10 EUR/t w górnym poziomie cen w porównaniu do lutego.
Pomimo sporów o ceny, kupujący i sprzedający w większości zgadzają się, że całkowity popyt ABS w Europie w pierwszym kwartale jest o wiele lepszy, niż ktokolwiek oczekiwał. Na europejskim rynku ABS można dostrzec jaśniejsze punkty w szczególności jest nim rynek niemiecki, ale ożywienie można także zaobserwować na hiszpańskim rynku ABS, gdzie popyt również nabiera tempa. Marcowa wielkość sprzedaży wydaje się, że wzrosła w stosunku do poziomu ze stycznia i lutego. Prawdziwym polem bitwy dla producentów europejskich w walce z importem z Azji jest Turcja, gdzie popyt nadal rośnie i gdzie konkurencja o udział w rynku jest bardzo duża.
Okazać się także może, że istotną rolę w pobudzeniu popytu na ABS odegra… Hollywood i film Lego, którego kinowy sukces spowoduje zwiększenie sprzedaży klocków Lego produkowanych z ABS przez pierwszego duńskiego producenta zabawek. /Źródło: Tecnon OrbiChem/