Europejski rynek PBT był opisywany jako stabilny. Podaż była dobra, a popyt wciąż słaby. Oczekuje się, że popyt na PBT pozostanie niski ze względu na ciągłą presję ze strony sektora motoryzacyjnego.
Liczba rejestracji samochodów osobowych w Unii Europejskiej spadła o 7,8% w czerwcu 2019 roku, do 1 446 183 sztuk. Spadek ten przypisano negatywnemu efektowi kalendarza. Średnio w czerwcu UE miała tylko 19 dni roboczych, w porównaniu do około 21 dni w 2018 roku W rezultacie wszystkie pięć głównych rynków UE odnotowało spadki, w szczególności Francja na poziomie -8,4% i Hiszpania na poziomie -8,3%. W pierwszej połowie 2019 roku, popyt na nowe samochody osobowe w UE spadł o 3,1% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Ceny PBT w drugim kwartale ustabilizowały się. Kwartalne dyskusje na temat cen BDO dla surowców w Q3 zostały zakończone, a ceny spadły o 80 EUR/T w oparciu o długie warunki rynkowe. Ceny PBT w trzecim kwartale najprawdopodobniej osiadają na niższych poziomach, chociaż spadki będą raczej niewielkie. Wynika to z długiej podaży i słabego popytu. W przypadku PTA popyt w Europie również uległ pewnej poprawie w lipcu, ponieważ lepsza pogoda i bardziej stabilne poziomy cen surowców zachęciły kupujących do zwiększenia wskaźników produkcji PET i preform na rynku wody i napojów bezalkoholowych. Jednak na popyt na PTA w Europie nadal negatywnie wpływa wysoki poziom importowanego PET obserwowany do tej pory w 2019 roku. Wydaje się, że jest to obecnie zmiana strukturalna dokonana przez głównych nabywców PET, którzy zareagowali na zwiększone marże kontraktowe, które zostały przepchnięte przez europejskich producentów PTA i PET w tegorocznych negocjacjach kontraktowych. Trudno obecnie określić trendy cenowe w czwartym kwartale. Przewiduje się utrzymującą się słabość, która prawdopodobnie spowoduje dodatkową negatywną presję na ceny zarówno PBT, jak i BDO surowca. /Źródło:TOC/