Europejski rynek PBT nie poprawił się w grudniu. Koszty surowców były niskie, podaż była wystarczająca przy słabym, tak jak w ostatnim czasie, popycie. Biorąc pod uwagę sytuację popytowo-podażową oczekiwano spadku cen. Ceny w czwartym kwartale obniżyły się jednak tylko o około 60 EUR/T w stosunku do trzeciego kwartału. Rozpoczęły się rozmowy na temat cen w I kwartale dla surowców (głównie BDO), ale nastroje na rynku nie poprawiły się do tej pory. Rozliczenie ceny w czwartym kwartale dla BDO zostało finalnie uzgodnione przy spadku w wysokości 70 EUR/T.
Popyt jest zwykle większy w pierwszym kwartale niż w IV kwartale ubiegłego roku, ale jak dotąd nie zaobserwowano żadnych oznak poprawy. W przypadku PTA w Europie Zachodniej w ciągu ostatnich kilku miesięcy niewiele zmieniło się na rynku, popyt w całym regionie pozostawał słabszy niż oczekiwano. Popyt na rynku PET jest nadal słaby, a przy utrzymującym się wysokim poziomie importu wpłynęło to na zużycie PTA na rynku lokalnym.
Sytuacja w sektorze motoryzacyjnym nadal nie uległa poprawie. Uczestnicy rynku stwierdzili, że prognozy popytu PBT z motoryzacji na przyszłość są niejasne, ale gracze liczą, że popyt może się nieco poprawić w pierwszym kwartale. Jednak są tacy uczestnicy rynku, którzy uważają, że jest to mało prawdopodobne, a prawdziwe zmiany nastąpią przed połową 2020 roku, a zależy to także od obecnej sytuacji makroekonomicznej. / Źródło: TOC/