Europejski rynek poliwęglanów pozostaje stabilny, a popyt na przezroczyste płyty w powiązaniu z Covid-19 utrzymuje przemysł w dobrej kondycji. Uczestnicy rynku informują, że popyt na rynku samochodowym zaczyna wzrastać, choć jest wciąż poniżej poziomów z ubiegłego roku, ale poprawia się w porównaniu z wynikami z poprzedniego kwartału. Szacuje się, że ceny kontraktowe na III kwartał spadły o 100 EUR/T ze względu na niższe koszty surowców i wolniejszy popyt w poprzednim kwartale i ustabilizowały się na poziomie 2230-2360 EUR/T.
Firma Covestro poinformowała, że jej jednostka poliwęglanu zaczęła się odradzaćw czerwcu, po bardzo słabym pierwszym kwartale. Dobry popyt ze strony przemysłu E/E oraz AGD i budowlanego byłw stanie zrekompensowaćsłabą sytuację w branży motoryzacyjnej i transportowej. Firma Sabic ogłosiła, że jej fabryka poliwęglanu w Kartagenie w Hiszpanii stanie siępierwszym na świecie zakładem produkcji chemicznej na dużą skalę, który będzie działał całkowicie na energii odnawialnej. Umowa została zawarta z firmą Iberdrola, jedną z największych na świecie firm energetycznych, na inwestycję o wartości 70 mln EUR (ok. 63,4 mln funtów) na budowę elektrowni fotowoltaicznej o mocy 100 MW z 263 000 paneli na terenie należącym do Sabic. Będzie to największa przemysłowa elektrownia odnawialna w Europie. Oczekuje się, że elektrownia będzie w pełni działała w 2024 roku. Ambicją Sabic jest zainstalowanie 4 GW energii wiatrowej lub słonecznej na całym świecie do 2025 roku, a do 2030 roku zakładany jest wzrost do 12 GW. Gdy elektrownia słoneczna zostanie uruchomiona, klienci SABIC, w tym ci z sektora motoryzacyjnego i budowlanego, będą mieli dostęp do rozwiązań z poliwęglanu wytwarzanego w 100% z energii odnawialnej, co będzie stanowiło dalszą odpowiedź na zapotrzebowanie klientów i konsumentów na bardziej zrównoważone rozwiązania.
W wiadomościach dotyczących surowców, ceny na europejskim rynku bisfenolu A wydają się być w tej chwili niejasne ze względu na zwyczaje zakupowe związane z Covid-19 na rynku spot. Dostawcy twierdzą, że typowe zamówienia dotyczą zwykle bardzo małych ilości w szerokim zakresie cenowym. Nabywcy o znacznych większych wymaganiach ilościowych podają ceny 930 EUR/T z dostawą od dostawców krajowych, a dla mniejszych ilości są podawane na poziomie około 1150 EUR/T i więcej. Według informacji rynnowych na rynku europejskim nie ma zakupów na poziomie 1000 ton na raz, większość transakcji spotowych dotyczy ładunków o masie około 5 ton po cenach 1350 EUR/T i znacznie wyższych. Jedna transakcja na niewielki ładunek wynosiła 1850 EUR/T w lipcu. Brak jasności i niepewność na rynku daje dostawcom krajowym przewagę nad materiałami importowanymi. Kupujący zamawiają towary tylko wtedy, gdy mają takie potrzeby, co oznacza, że na rynku dominująmałe ilości z szybkimi dostawami. Import z terminem realizacji od czterech do sześciu tygodni staje sięcoraz bardziej nieatrakcyjny, ponieważw ciągu ostatnich kilku miesięcy ceny materiałów azjatyckich osiągnęły skrajnie wysokie lub niskie ceny. Obawy, że druga fala pandemii może spowodować dalsze blokady, utrudnia kupującym sporządzenie średnioterminowych prognoz. /Źródło: TOC/