Firma Solvay Specialty Polymers, jeden z wiodących dostawców wysoce specjalistycznych polimerów, ogłosiła na 14-stym dorocznym Sympozjum CTI (H06), że ostatnie badania potwierdziły, iż kilka gatunków materiałów polimerowych firmy Solvay, tj.: poliamidoimid (PAI) Torlon®, polieteroeteroketon (PEEK) KetaSpire ® oraz poliftalamid (PPA) Amodel® wykazują silną zgodność z ULV 25, nowym płynem do przekładni automatycznych (ATF) o ultra-niskiej lepkości, produkcji firmy Ford. Badanie opiera się na ostatnich próbach potwierdzających, że polimery firmy Solvay są zgodne z powszechnymi płynami do przekładni automatycznych (ATF) pochodzących od innych wiodących producentów w branży motoryzacyjnej.
W swoich najnowszych badaniach, Solvay koncentruje się na płynie ATF ULV 25 firmy Ford, który jest swobodnie płynącą cieczą, umożliwiającą bardziej efektywne działanie przekładni automatycznych. W badaniach wykorzystano próbki na rozciąganie (wg wymagań ISO) oraz bloki do zgniatania (wg norm ASTM) formowane z sześciu rodzajów polimerów wyprodukowanych przez Solvay w celu pomiaru zmian właściwości mechanicznych w trakcie kontrolowanej ekspozycji na działanie płynu ATF produkcji Forda.
Badane były poniższe gatunki:
Gatunek |
Polimer |
Opis |
Torlon® 4203 |
PAI |
O wysokiej wytrzymałości, niewypełniony |
Torlon® 4275 |
PAI |
Odporny na ścieranie, przeznaczony do dużych prędkości |
Torlon® 4301 |
PAI |
Odporny na ścieranie, o wysokiej wytrzymałości na ściskanie |
KetaSpire® KT-880 SL30 |
PEEK |
Odporny na ścieranie, o wysokiej szybkości płynięcia |
Amodel® A-1133 |
PPA |
33% włókna szklanego, stabilizowany cieplnie |
Amodel® AT-6130 HS |
PPA |
30% włókna szklanego, utwardzony |
Tabela 1:
Sześć gatunków produkcji Solvay testowanych w celu pomiaru zmian właściwości mechanicznych w trakcie kontrolowanego narażenia na działanie płynu ATF produkcji Forda.
Badane próbki po 500, 1000 i 1500 godzin ekspozycji na działanie płynu ATF ULV 25 wykazały, że gatunki PAI Torlon® i PEEK KetaSpire® zdecydowanie potwierdziły doskonałą odporność na płyn ATF ULV 25 firmy Ford. Odporność chemiczna i mechaniczna na zużycie tych materiałów Solvay jest powszechnie uznawana przez przemysł motoryzacyjny, co czyni je doskonałymi kandydatami do zastosowań w elementach przekładniowych, takich jak koszyczki łożyskowe, pierścienie uszczelniające, kulki, dźwignie widełek przesuwnych, podkładki, łożyska oporowe i podkładki oporowe.
Gatunki PPA Amodel® wykazały łagodne straty w wytrzymałości na rozciąganie i zginanie po 1500 godzinach ekspozycji na płyn, które malały w miarę postępu testów. Oba gatunki Amodel® wykazały niewielkie zmiany naprężenia ściskającego w czasie trwania badania. PPA firmy Solvay wykazują lepsze zachowanie właściwości mechanicznych w porównaniu z PA 6.6, wskazując ich dodatkowe wartości w zastosowaniach w elektromagnesach, czujnikach i elementach dystansowych, a także jako elementy elektronicznego układu napędowego.
Rys. 2: Zachowanie wytrzymałości na rozciąganie po 1500 godz. ekspozycji na płyn ATF ULV 25
„Solvay Specialty Polymersjest zobowiązane do oferowania producentom samochodów zróżnicowanego wyboru zaawansowanych lekkich rozwiązań materiałowych, aby pomóc im w poprawie efektywności układów przekładniowych i odkrywaniu nowych możliwości dla elektryfikacji napędów. Badanie to dodatkowo podkreśla, że zaangażowanie poprzez aktywne sprawdzanie odporności chemicznej naszych polimerów na wiodące płyny ATF, daje naszym klientom pewność, co do wprowadzenia w branży materiałów, innowacyjnych rozwiązań o dużej niezawodności", powiedział Brian Baleno, globalny menedżer rozwoju biznesu motoryzacyjnego w Solvay Specialty Polymers.
Solvay uruchomiło swoje najnowsze badania przed dodaniem do swojej oferty polimerów o wysokich parametrach siarczków polifenylenu (PPS) Ryton®. Dziś materiały PPA Amodel® i PPS Ryton® firmy Solvay pomagają wprowadzić nowe możliwości projektowe w elementach elektronicznych przekładni. Polimery PAI Torlon®, PEEK KetaSpire®, poliaryleterketon (PAEK) AvaSpire® i fluoroelastomery Tecnoflon® firmy Solvay przyczyniają się do poprawy efektywności przekładni samochodowych poprzez zmniejszenie strat tarcia w elementach uszczelniających.
Solvay Specialty Polymers produkuje ponad 1500 produktów w szeregu 35 gatunków polimerów o wysokich parametrach - fluoropolimery, fluoroelastomery, płyny fluorowane, poliamidy półaromatyczne, polimery sulfonowe, aromatyczne polimery o bardzo wysokich parametrach, ochronne powłoki polimerowe o wysokiej skuteczności (działania ochronnego)i usieciowane związki o wysokich parametrach - do stosowania w przemyśle lotniczym, energii alternatywnej, przemyśle motoryzacyjnym, opiece zdrowotnej, membranach, przemyśle nafty i gazu, przemyśle opakowań, hydraulice, branży półprzewodników, kabli i przewodów, oraz innych gałęziach przemysłu.
Jako międzynarodowa grupa chemiczna, Solvay pomaga branżom przemysłowym w znalezieniu i wdrażaniu coraz bardziej odpowiedzialnych i tworzących wartość rozwiązań. Solvay generuje 90% sprzedaży netto w działaniach, w których jest jednym z trzech największych graczy. Obsługuje wiele rynków, począwszy od energii i środowiska po motoryzację i aeronautykę lub energię elektryczną i elektronikę z jednym celem: aby podwyższyć osiągnięcia swoich klientów i poprawić jakość życia społeczeństwa. Grupa z siedzibą w Brukseli, zatrudnia około 26 000 osób w 52 krajach i wygenerowała 10,2 mld EUR sprzedaży netto w 2014 roku. Firma Solvay SA (SOLB.BE) jest notowana na giełdzie NYSE Euronext w Brukseli i Paryżu (Bloomberg: SOLB:BB - Reuters: SOLB.BR). /Źródło:Omnexus/