Mercedes Benz od pewnego czasu poszukiwał materiału, który mógłby zastąpić PBT (politereftalan butylenu)z włóknem szklanym, stosowanego obecnie w wewnętrznej ramce osłony przeciwsłonecznej. Jako jeden z możliwych do zastosowania materiałów został wytypowany compound na bazie polipropylenu firmy Polykemi, będący kompozytem PP wzmocnionym 40% zawartością włókna szklanego i należącym do grupy produktów z rodziny PP POLYfill HC.
Nowy materiał Polykemi został doceniony przez firmę Mercedes Benż, gdyż jest znacznie lżejszy, a co za tym idzie użycie tego materiału zmniejsza masę samochodu, co powoduje zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję emisji CO2, ważne dla następnego kroku w EWG w 2020 roku, kiedy zostaną wprowadzone nowe niższe limity emisji CO2 dla nowych samochodów. Na razie materiał PolyFill HC jest stosowany w samochodach Mercedes klasy C, ale Mercedes zamierza również zastosować ten gatunek materiału w innych modelach, jak ujawnił Richard Vanselow, dyrektor zarządzający niemieckiej spółki zależnej Polykemi.
Właściwości techniczne materiału Polykemi przypominają PBT i PA6 wypełnione włóknem szklanym, a zastosowanie tego tworzywa w miejsce wymienionych tworzyw w wielu przypadkach jest rzeczywiście możliwe. Polykemi ma oficjalne zatwierdzenie przez Mercedes Benz według "Werknorm" DBL 5404.45 (norma zakładowa) i znajduje się na liście APS zatwierdzonych materiałów (od zawartości 10-40% włókna szklanego) - "Kwalifikowane surowce do wnętrz z miejscowej produkcji". Dotychczas certyfikat jest ważny dla Europy, ale trwają także intensywne prace nad uzyskaniem zgody dla Ameryki Północnej i Azji, a spółki zależne Polykemi w USA i Chinach są bardzo bliskie osiągnięcia tego zamierzenia.
Materiał PolyFill PPH GF5040HC firmy Polykemi służy do wewnętrznych ramek osłon przeciwsłonecznych w samochodach Mercedes klasy C.
Zasady - myślenie w nowych kierunkach, by móc dostrzec nowe możliwości i stworzyć właściwą alternatywę dla tradycyjnych rozwiązań były wytycznymi, zarówno dla wyboru materiałów, jak i konstrukcji części.
Ramka jest zaprojektowana w szczególny sposób tak, aby konstrukcja nośna mogła być wykonana tylko z jednego materiału, a nie jak wcześniej, kiedy firma najczęściej stosowała kombinacje metali i tworzyw sztucznych. Wcześniej ta część była produkowana z PBT wzmocnionego włóknem szklanym, a teraz wybranym materiałem jest PolyFill HC. Przy rozwiązaniu z zastosowaniem jednego materiału nie trzeba używać skomplikowanych metod produkcji, a tym samym zaoszczędza się na kosztach. Dzięki materiałowi Polykemi został obniżony również ciężar części – powiedział Henrik Eriksson, menedżer R&D firmy Polykemi.
Oczywiście, to było nadzwyczaj interesujące i ekscytujące, aby przyczynić się do rozwoju tej nowej koncepcji w ścisłej współpracy z Mercedes Benz - jednym z wiodących w świecie producentów samochodów. Firma mogła wykazać swoją zdolność do udzielenia wsparcia ze strony wewnątrzzakładowych działów R&D i fakt ten jest ważnym elementem korzyści także w przyszłości z innych nowych światowych projektów dla OEM (producent oryginalnego wyposażenia), TIER 1,2,3 (TIER 1 - bezpośredni dostawca, TIER 2 - drugi w łańcuchu poddostawca itd)jak również dostawców, podkreślił Richard Vanselow.
PP wzmocniony włóknem szklanym funkcjonuje na rynku od wielu lat, ale nadal nie w zbyt wielkiej ilości zastosowań. Ostatnio można zaobserwować kilka praktycznych przykładów, że przemysł motoryzacyjny dostrzegł, że ten nowoczesny materiał może stanowić realną silną alternatywę w obszarach, w których właściwości techniczne decydowały wcześniej o rozwiązaniach z PA6 lub PBT. Teraz korzyści z takiego rozumowania naprawdę zaczynają się pokazywać, dodał Henrik Eriksson, menedżer R&D w Polykemi.
Od momentu powstania w 1968 roku, misja Polykemi pozostawała taka sama: dążenie do produkcji najlepszych specjalnie zaprojektowanych kompozytów z tworzyw sztucznych na świecie. Spółka oferuje zindywidualizowaną linię produktów i osiąga to poprzez udokumentowane doświadczenie w dopasowywaniu kolorów, różnorodnych wzmocnień i włókien szerokiej gamy polimerów bazowych. Jej strategia polega na ścisłej współpracy z klientami, kierując się zasadami: niezawodności, doskonałości, ponadprzeciętnym rozwiązywaniem problemów i długoterminowymi relacjami z klientami. /Źródło: Omnexus/