Ford Motor Company jest pierwszym producentem samochodów, który opracowuje i testuje nową piankę oraz komponenty z tworzyw sztucznych wykorzystując jako surowiec dwutlenek węgla. Naukowcy spodziewają się zobaczyć nowe biomateriały w produkowanych pojazdach Forda w ciągu pięciu lat.
Opracowana pianka zawierająca w 50% poliole na bazie CO2 jest obiecująca, ponieważ spełnia rygorystyczne normy testów samochodowych. Może być stosowana w aplikacjach do siedzeń oraz pod maską silnika, potencjalnie redukując zużycie ropy naftowej o ponad 600 mln funtów rocznie i wystarczy do zaspokojenia potrzeb prawie 35 000 amerykańskich domów. Pochodząca z CO2 pianka jeszcze bardziej zmniejszy zużycie paliw w pojazdach Forda i zwiększy obecność trwałej pianki w asortymencie światowych producentów samochodów.
"Ford agresywnie pracuje nad obciążeniem środowiska poprzez zmniejszenie zużycia ropopochodnych tworzyw oraz pianek. Ta technologia jest ekscytująca, ponieważ przyczynia się do rozwiązywania problemu pozornie nie do pokonania - zmian klimatycznych. Czujemy dreszczyk emocji prowadząc działania w kierunku zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i skutków zmian klimatu", powiedział Debbie Mielewski, główny specjalista Forda ds. trwałości technicznej.
Emisja dwutlenku węgla i zmiany klimatyczne stanowią coraz poważniejszy problem dla światowych liderów, gdy zdumiewająca ilość 2,4 mln funtów CO2 na sekundę jest uwalniana do atmosfery w skali globalnej. Produkcja tworzyw sztucznych uwzględnia prawie 4% zużycia ropy na świecie, zgodnie z Brytyjską Federacją Tworzyw Sztucznych. Naukowcy Forda mają nadzieję, że wczesne kroki spółki w kierunku wykorzystania wychwyconego węgla w innowacyjny sposób pomogą osiągnąć cele długoterminowe zmierzające do zmniejszenia globalnego ocieplenia jak niedawno ustalono w porozumieniu ONZ w Paryżu.
Przez prawie dwie dekady pracowali naukowcy z powodzeniem rozwijając trwałe materiały dla produktów Forda. W Ameryce Północnej, pianka sojowa jest w każdym pojeździe Forda. Wykładziny bagażnika z włókien kokosowych; opony z recyklingu i soja są w uszczelkach lusterek; koszulki i dżinsy z recyklingu wchodzą do wykładzin; zaś butelki z tworzyw sztucznych z recyklingu stają się tkaniną REPREVE używaną w 2016 w F-150.
Ford rozpoczął w 2013 roku współpracę z kilkoma firmami, dostawcami i uniwersytetami, aby znaleźć aplikacje dla wychwyconego CO2. Wśród nich jest Novomer - firma z Nowego Jorku, która wykorzystuje dwutlenek węgla wychwycony z fabryk do produkcji innowacyjnych materiałów. Przez układ konwersji Novomer wytwarza polimer mogący służyć do opracowania wielu różnych materiałów, w tym pianki i tworzyw sztucznych, które są łatwe do przerobu wtórnego.
"Novomer jest zafascynowany pionierską pracą Forda ukończoną z użyciem naszego poliolu Converge® na bazie CO2. Potrzeba odważnych, innowacyjnych firm, takich jak Ford, do umożliwienia nowym technologiom, by stały się produktami dominującymi", powiedział Peter Shepard, dyrektor generalny firmy Novomer
Ford jest w awangardzie - jako pierwszy producent samochodów - wkroczył na drogę w kierunku redukcji emisji dwutlenku węgla."W Fordzie, agresywnie rozwijamy nowe bardziej zrównoważone sposoby wytwarzania produktów o wysokiej jakości, biorąc pod uwagę zachowanie i poprawę naszego świata", powiedział Mielewski.
Ford Motor Company jest globalną firmą motoryzacyjną i mobilną z siedzibą w Dearborn, Michigan. Obejmuje około 201 tysięcy pracowników i 67 zakładów na całym świecie, podstawowy przedmiot działalności spółki stanowi projektowanie, produkcja, marketing, finansowanie i serwisowanie pełnej linii samochodów osobowych, ciężarowych, terenowych i pojazdów elektrycznych Ford, jak również luksusowych samochodów Lincoln. Jednocześnie, Ford agresywnie dąży do realizacji pojawiających się możliwości poprzez Ford Smart Mobility, plan spółki bycia jednym z liderów w dziedzinie łączności, mobilności, pojazdów autonomicznych, doświadczenia klientów oraz danych i analiz. Firma świadczy usługi finansowe przez Ford Motor Credit Company. /Źródło: Omnexus/