Obudowa wykonana z nowego materiału "Pocan" (Zdjęcie: Lanxess)
Niemiecka firma Lanxess (Kolonia, www.lanxess.com) opracowała nowy compound na bazie PBT wraz z dostawcą samochodów Hella (Lippstadt/Niemcy, www.hella.de). Compound, zwany "Pocan AF4130", służy jako materiał na obudowy dla jednostki zarządzania akumulatorem (BMU) i dwóch jednostek monitorujących komórki (CMU). Pocan AF4130 jest mieszaniną politereftalanu polibutylenu (PBT) i akrylowego estru styrenowo-akrylonitrylowego (ASA) i zawiera 30% wagowych włókien szklanych oraz pakiet opóźniający palność na bazie związków halogenowych.
"Szczególnymi zaletami tego materiału jest jego wyjątkowo niska temperatura i skurcz, w połączeniu z wysoką odpornością na płomień. Widzimy duży potencjał zastosowania tego materiału w precyzyjnych elementach systemów akumulatorów samochodowych", powiedział Marc Marbach, szef Działu Segmentu Sprzedaży E&E w jednostce High Performance Materials.
Aby przejść od początkowego pomysłu do produkcji na pełną skalę, trwało to około dwa i pół roku. Firma Hella produkuje BMU i CMU dla niemieckiego producenta systemów akumulatorów samochodowych.
Obudowy BMU i CMU mają duże i płaskie powierzchnie oraz złożoną geometrię wzdłuż krawędzi i od wewnątrz. Można je również formować wtryskowo. W testach pożarowych UL94 firmy US Underwriters Laboratories materiał posiada klasę V-0 (0,75 mm) oraz UL 94 5VA (1,5 mm) na UL Yellow Card.
Powierzchnie wykonane z termoplastycznego tworzywa termoplastycznego Pocan AF4130 są niskoemisyjne, co wykazuje analiza desorpcji cieplnej wykonywana przez Lanxess, zgodnie z testem VDA 278 (niemieckie stowarzyszenie przemysłu motoryzacyjnego). Marbach zauważa, że materiał ten nadaje się do wielu zastosowań w pojazdach wymagających emisji o niskiej lotności i skraplania, takich jak elementy wnętrza samochodu.
Związek ma dobrą odporność na typowe media, takie jak paliwa, oleje, środki czyszczące i produkty do pielęgnacji samochodu. Zostało to wykazane w testach przechowywania nośników przeprowadzonych przez Lanxess dla firmy Hella zgodnie z normą LV 124, która jest używana przez wielu producentów samochodów. Jest również odporny na powszechnie stosowany elektrolit w bateriach litowo-jonowych, jak pokazano w teście przeprowadzanym pod obciążeniem (DIN EN 22088-3). /Źródło:PlastEurope/