DuPont (Wilmington, Delaware/USA, www.dupont.com), ogłosił akcjonariuszom plany wydzielenia swojej Jednostki Dodatków Uszlachetniających wartej 7,2 mld USD (5,2 mld EUR). „Wydzielenie działalności, która obejmuje Jednostkę Technologii Tytanu oraz Chemikaliów i Fluoroproduktów, odbędzie się w ciągu najbliższych 18 miesięcy i jest najlepszym rozwiązaniem dla dostarczenia akcjonariuszom większej wartości firmy", powiedziała Dyrektor Generalny Ellen Kullman.
Podział zmniejszy łączną sprzedaż DuPont do 28 mld USD. Grupa w następstwie tego, będzie miała "optymalny portfel" produktów i będzie bardziej konsekwentnie dążyć do wzrostu przychodów i większej stabilności. Nie będzie także żadnych zwolnień wśród 7500 pracowników w nowowydzielonej i nienazwanej jeszcze firmie, która jak powiedziała, będzie "wiodącą światową firmą, o solidnych podstawach, silnym przepływie środków finansowych i dobrze ugruntowanej pozycji na atrakcyjnych rynkach", poinformowała Kullman. Chemikalia i Fluoroprodukty będą stanowiły 54% sprzedaży nowej firmy, Technologie Tytanowe 46%.
Od pewnego czasu amerykańska grupa była pod presją akcjonariuszy, by zmienić swoją produkcję bardziej w kierunku nauk przyrodniczych, a tym samym przynieść jej wartość na giełdzie bliższą linii konkurentów, takich jak Monsanto. W szczególności, że została wezwana do zbycia swoich interesów związanych z dwutlenkiem tytanu (TiO2), pigmentu stosowanego jako środek wybielający do tworzyw sztucznych. Rynek TiO2 został zdeterminowany słabymi cenami w ciągu ostatnich dwóch lat, ale ostatnie doniesienia sugerują, że nastąpiła poprawa. DuPont, który stanowi 1,1 mln t/r globalnego rynku o wielkości 5,5 mln t/r, odnotował 25% wzrost koniunktury w wielkości sprzedaży w trzecim kwartale - ponad dwukrotnie więcej niż wskaźnik wzrostu dla dodatków uszlachetniających jako całości.
Choć małe pod względem sprzedaży i wielkości, chemikalia fluorowe są jednym z tradycyjnych filarów portfolio DuPont. Amerykańska grupa posiada 15% udziału w rynku politetrafluoroetylenu (PTFE), powszechnie znanego jako składnik powłoki żaroodpornej sprzedawanej w ramach marki Teflon. /Źródło: Plast Europe /