Wysoko wydajne kompozyty Tepex są coraz częściej wykorzystywane przez inżynierów z Bond-Laminates – jednostki zależnej koncernu Lanxess – dla znacznego podniesienia mechanicznej wytrzymałości wzmocnionych tkaniną komponentów z tworzyw plastycznych tłoczonych na gorąco. Najnowszym przykładem może być osłona tylnego tłumika w BMW i8. Proces jej produkcji polega na łączeniu polipropylenu z niedoprzędami z włókien szklanych ciągłych i tworzeniu komponentu bezpośrednio z masy tworzywa termoplastycznego DLFT (Direct Long Fiber Thermoplastic) w formie tłocznej. Wkładka z materiału Tepex dynalite 104-RG601 stosowana jest jako warstwa wierzchnia. – Dzięki zachowaniu sztywności w wysokich temperaturach osłona nie ulegnie odkształceniu ani awarii w nagrzanych punktach tylnego tłumika. Co więcej, zastosowanie naszego kompozytu zwiększa wytrzymałość elementu na uderzenia i jego odporność na temperatury poniżej zera – wyjaśnił Harri Dittmar, ekspert ds. kompozytów w Bond-Laminates.
Znaczny wzrost sztywności i odporności na uderzenia
Wkładka Tepex ma 0,5 mm grubości i została wykonana z polipropylenu, w skład którego wchodzi tkanina zawierająca w 47 proc. (według objętości) niedoprzędy z włókien szklanych ciągłych. – Dzięki tej wkładce udało się zwiększyć sztywność osłony o współczynnik równy cztery w temperaturze pokojowej i sześć w temperaturze roboczej tylnego tłumika – wyjaśnił Dittmar. Zyskuje na tym także odporność na uderzenia. W testach penetracyjnych DIN EN ISO 6603-2 zastosowany materiał Tepex dynalite okazał się od ośmiu do dziewięciu razy bardziej odporny na uderzenia w temperaturze pokojowej niż komponent z masy tworzywa termoplastycznego (DLFT) oparty na polipropylenie. – W temperaturze –30°C odporność na uderzenia wzrasta nawet dziesięciokrotnie – w takich warunkach DLFT na bazie polipropylenu będzie pękać podczas zderzenia, podczas gdy nasz Tepex – nie – powiedział Dittmar.
Wielki potencjał stosowania materiałów GMT i LWRT
Tepex stanowi także atrakcyjny wariant dla wzmacnianych miejscowo komponentów tworzyw plastycznych tłoczonych na gorąco i materiałów formowalnych. Na przykład właściwości mechaniczne wzmocnionych przez Tepex propylenowych materiałów DLFT są takie same jak termoplastów wzmocnionych matą szklaną i tkaniną (GMT i GMTex) na bazie polipropylenu. – W tym przypadku włączenie Tepexu do procesu DLFT stwarza znaczne możliwości oszczędzania, na przykład przy wytwarzaniu komponentów podwozia – wyjaśnił Dittmar. Lekkie, propylenowe, wzmocnione tworzywa termoplastyczne (LWRT), wykorzystywane do produkcji paneli nadwozia z powodu swoich dźwiękochłonnych właściwości, można także znacząco usztywnić dzięki powierzchniom z Tepexu. Zastosowanie jednej warstwy materiału Tepex pozwala utrzymać efekt akustyczny. – W rezultacie komponenty mogą bez trudu wytrzymać obciążenia mechaniczne, związane z ruchem drogowym.
Koncern LANXESS zajmuje czołowe miejsce w branży chemikaliów specjalnych, osiągnęł sprzedaż w wysokości 8,3 miliarda euro w 2013 roku oraz zatrudnia około 17 300 pracowników w 31 krajach. Koncern posiada obecnie 52 zakłady produkcyjne na całym świecie. Podstawową dziedziną działalności koncernu LANXESS jest rozwój, produkcja oraz działania marketingowe związane z tworzywami sztucznymi, gumą, półproduktami i chemikaliami specjalnymi. LANXESS jest członkiem wiodących indeksów ekologicznych, takich jak Dow Jones Sustainability Index (DJSI World oraz DJSI Europe) i FTSE4Good, a także indeksu CDP Climate Disclosure Leadership Index (CDLI).
Stwierdzenia dotyczące przyszłości
Niniejsza informacja prasowa zawiera pewne wypowiedzi dotyczące przyszłości oparte na aktualnych założeniach i prognozach Zarządu spółki LANXESS AG. Różne znane i nieznane zagrożenia, niewiadome i inne czynniki mogą przyczynić się do powstania znacznych różnic pomiędzy rzeczywistymi przyszłymi wynikami, sytuacją finansową, rozwojem i osiągnięciami spółki a podanymi tutaj przewidywaniami. Spółka nie bierze odpowiedzialności za uaktualnianie stwierdzeń dotyczących przyszłości ani za dostosowanie ich do przyszłych zdarzeń lub rozwoju sytuacji.