Newsletter

Podaj swój adres e-mail

Ankiety

Poleć znajomemu drukuj drukuj

Świat Tworzyw

04.07
2016

Ekonomiczna alternatywa dla poliamidu 6.6

Poliamid 6 koncernu LANXESS do produkcji misek olejowych do sześciocylindrowych silników typu bokser

 

 

 

 

 

·                Miski olejowej z tego tworzywa sztucznego użyto po raz pierwszy w porsche 911 carrera.

·                Wysoki poziom integracji różnych funkcji.

·                Dużo niższa masa niż w przypadku konstrukcji aluminiowej.

·                Wyjątkowa długoterminowa odporność na oleje silnikowe.

 

Produkcja misek olejowych z tworzyw sztucznych, zamiast metali takich jak aluminium, ciągle zyskuje na popularności. Z przyczyn historycznych, jak dotąd preferowanym tworzywem sztucznym zawsze był poliamid 6.6. Nowsze projekty stawiają jednak na poliamid 6 jako alternatywę, która zapewnia wysoką jakość, ale jest nieco tańsza. Najnowszym projektem tego rodzaju jest miska olejowa do nowego sześciocylindrowego silnika typu bokser do pojazdu porsche 911 carrera, wyprodukowana z Durethanu koncernu LANXESS. – Część ta spełnia specyficzne wymagania dotyczące integracji różnych funkcji, niskiej masy i taniej produkcji, które stawia się przed nową generacją silników – wyjaśnia Jorge Soares, kierownik projektu zajmujący się tą bardzo złożoną częścią w spółce POLYTEC PLASTICS Germany GmbH & Co KG z siedzibą w Lohne. Miska olejowa została zaprojektowana w ścisłej współpracy ze spółką POLYTEC i Porsche.

 

Dane na temat materiałów dla partnerów w dziedzinie rozwoju

 

W badaniu przeprowadzonym dla Porsche koncern LANXESS udowodnił wykonalność produkcji misek olejowych z poliamidu 6. Przeprowadzono między innymi badania starzenia materiału, aby określić wytrzymałość tego tworzywa termoplastycznego przy narażeniu na działanie takich czynników jak nowy i zużyty olej silnikowy. Przeprowadzono również badanie trwałości w czasie przechowywania dla wysoko wzmocnionych gatunków Durethanu o wysokiej płynności, stabilnych w warunkach hydrolizy i wysokich temperatur. W ramach tego badania próbki przechowywano przez 3 tysiące godzin w temperaturze 150°C. – Wyniki testu pokazują, że proces starzenia stabilizowanych termicznie gatunków poliamidu 6 jedynie nieznacznie odbiega od procesu starzenia stabilizowanego termicznie poliamidu 6.6 pod względem wytrzymałości na rozciąganie, modułu Younga, wydłużenia przy zerwaniu i udarności. W związku z tym odpowiednio zoptymalizowane związki poliamidu 6 idealnie nadają się do produkcji części, które mają kontakt z olejem silnikowym – mówi Christof Boden, ekspert w dziedzinie zastosowań w obrębie komory silnika w koncernie LANXESS. Producent specjalistycznych środków chemicznych udostępnia wyniki tych badań i inne informacje na temat swoich materiałów partnerom w dziedzinie rozwoju w ramach wspólnych projektów. Klienci otrzymują ponadto wsparcie koncernu na każdym etapie rozwoju miski olejowej w ramach pakietu usług dla klienta HiAnt. Marka ta obejmuje rozległe kompetencje jednostki High Performance Materials w dziedzinie materiałów, symulacji i przetwarzania, które oferuje ona klientom na przestrzeni całego procesu opracowywania części. Usługi te obejmują na przykład symulacje wypełnienia formy wtryskowej, w tym obliczanie odkształceń, symulacje sił uderzeń kamieni i uszczelniania oraz testowanie pod kątem zapobiegania rozszerzaniu szczelin i uderzeń kamieni.

 

Znacznie uproszczona produkcja i instalacja

 

Miska olejowa do porsche 911 carrera składa się z górnej i dolnej części wykonanych z tworzywa Durethan BKV 30 H2.0 koncernu LANXESS o 30-proc. zawartości włókna szklanego. Górna część jest połączona za pomocą śruby z elementem nośnym przewodu, który również jest wykonany z poliamidu 6. Użycie tworzywa sztucznego zamiast aluminium oznacza, że wiele funkcji można ukształtować bezpośrednio podczas formowania wtryskowego, integrując je z daną częścią. Pomogło to zmniejszyć liczbę oddzielnych części, które trzeba wyprodukować i zamontować w powiązaniu z miską olejową, z czternastu w przypadku części metalowych do zaledwie ośmiu. Liczba etapów montażu silnika została zredukowana z ośmiu do dwóch. Na przykład panel przegrody został zintegrowany z dolną częścią miski olejowej i nie musi być instalowany oddzielnie za pomocą uszczelki. Przewód powrotu oleju turbosprężarki, separator oleju i odolejacz powietrza są ponadto zintegrowane w ramach elementu nośnego przewodu.

 

O ponad dwa kilogramy mniej

 

Poliamid 6 pomógł zmniejszyć masę górnej i dolnej części miski olejowej do odpowiednio 1,3 kg i 1,8 kg. Ogólnie rzecz biorąc, miska olejowa z tworzywa sztucznego jest o dwa kilogramy lżejsza niż jej aluminiowy odpowiednik, ze względu na niższą gęstość materiału i zoptymalizowaną grubość ścianek.

 

Proces formowania wtryskowego i jego zalety

 

Najważniejszym argumentem przemawiającym za produkcją misek olejowych metodą formowania wtryskowego jest ogromny potencjał, jaki proces ten zapewnia, jeżeli chodzi o integrowanie funkcji elementów i redukcję kosztów. Jako że części są produkowane w ramach jednego etapu, nie ma ponadto potrzeby przeprowadzania skomplikowanych prac wykończeniowych takich jak stępianie krawędzi części z aluminiowego odlewu. Niższe koszty energii to kolejna zaleta przemawiająca za produkcją części formowanych wtryskowo.

 

Szczegółowe informacje na temat właściwości, zastosowań i technologii przetwarzania materiału Durethan można znaleźć na stronie internetowej www.durethan.com.

 

Koncern LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. W 2015 roku osiągnął sprzedaż o wartości 7,9 mld euro. Obecnie koncern zatrudnia około 16 600 pracowników w 29 różnych krajach i jest reprezentowany przez 52 zakłady produkcyjne na całym świecie. Podstawowym przedmiotem działalności koncernu LANXESS jest rozwój, produkcja i dystrybucja tworzyw sztucznych, kauczuków syntetycznych, półproduktów oraz specjalistycznych substancji chemicznych. LANXESS należy do głównych indeksów zrównoważonego rozwoju: Dow Jones Sustainability Index (DJSI World i DJSI Europe) oraz FTSE4Good.

 

Stwierdzenia dotyczące przyszłości

Niniejsza informacja prasowa zawiera pewne wypowiedzi dotyczące przyszłości oparte na aktualnych założeniach i prognozach koncernu LANXESS AG. Różne znane i nieznane zagrożenia, niewiadome i inne czynniki mogą przyczynić się do powstania znacznych rozbieżności pomiędzy rzeczywistymi przyszłymi wynikami, sytuacją finansową, rozwojem i osiągnięciami firmy a podanymi tutaj przewidywaniami. Koncern nie bierze odpowiedzialności za uaktualnianie stwierdzeń dotyczących przyszłości ani za dostosowanie ich do przyszłych zdarzeń lub rozwoju sytuacji.

 

Informacje dla redaktorów:

Wszystkie informacje prasowe publikowane przez koncern LANXESS wraz z towarzyszącymi im zdjęciami można znaleźć na stronie internetowej http://press.lanxess.com. Aktualne zdjęcia członków zarządu oraz inne materiały graficzne dotyczące koncernu LANXESS dostępne są na stronie internetowej http://photos.lanxess.com. Najnowsze materiały filmowe, pliki audio i podcasty można znaleźć na stronie internetowej http://multimedia.lanxess.com.

 

Dodatkowe informacje dotyczące produktów chemicznych oferowanych przez koncern LANXESS można znaleźć w naszym WebMagazine pod adresem http://webmagazine.lanxess.com.

lista aktualności
Serwis współfinansowany ze środków UE w ramach działania 8.1.
Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 8. osi priorytetowej Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007 - 2013
genplast
genplast
genplast
Dotacje Na Innowacje | Inwestujemy w Waszą Przyszłość
  • Genplast Sp. z o.o.
  • 35-328 Rzeszów, ul. Miodowa 24
  • NIP 8133616655
  • REGON 180548729
  • KRS 0000352658
  • Tel. +48 17 8611890
  • FAX +48 17 7173533
  • e-mail:
Copyright © 2010 Genplast.pl
realizacja: Ideo Powered by: CMS Edito