Całkowicie wykonany z tworzywa sztucznego pedał hamulca otrzymuje Wielką Nagrodę SPE
· Waży 50% mniej niż odpowiednik ze stali
· Wysoki poziom wytrzymałości na zginanie i skręcanie
· Konstrukcja o wieloosiowej warstwie włókien
· Proces produkcyjny zdolny do seryjnej produkcji na dużą skalę z wykorzystaniem formowania hybrydowego
Kolonia - Pedałowi hamulca, całkowicie wykonanemu z tworzywa sztucznego z wkładką wykonaną z Tepex Dynalite z LANXESS, zostało przyznane pierwsze miejsce w kategorii „Wnętrze pojazdu”, Nagród Motoryzacyjnych SPE (Automotive Society of Plastics Engineers - Stowarzyszenie Inżynierów Tworzyw Sztucznych).Element bezpieczeństwa jest stosowany w samochodach Porsche Panamera NF i Bentley Continental GT. Został on opracowany wspólnie przez BOGE Elastmetall GmbH, z siedzibą w Damme (Niemcy), światowego dostawcę w zakresie części gumowo-metalowych, podwozia i zawieszenia układu napędowego, uchwytów i precyzyjnie wykonanych elementów z tworzyw sztucznych dla przemysłu motoryzacyjnego oraz jednostkę biznesową LANXESS High Performance Materials. \"W szczególny sposób doceniono fakt, że pedał hamulca waży o połowę mniej niż w porównywalnej konstrukcji stalowej. Może być również produkowany w seryjnej produkcji na dużą skalę przy zastosowaniu opłacalnego jednorazowego procesu i spełnia wymagania wysokiego obciążenia dzięki wieloosiowej konstrukcji warstwy włókien wkładki Tepex \", wyjaśnia Ulrich Jecmeniza, ekspert w dziedzinie lekkich konstrukcji z Bond-Laminates GmbH. Spółka zależna LANXESS rozwija i produkuje markę Tepex termoplastycznych kompozytów wzmocnionych włóknem ciągłym.
Wysoka wytrzymałości na rozciąganie, zginanie i skręcanie
Tepex dynalite jest w pełni scalonym półproduktem z termoplastyczną matrycą, która jest ogólnie wzmocniona warstwami tkaniny z ciągłego włókna szklanego. Kompozytowa konstrukcja z matrycy poliamidu 6 została wybrana na pedał hamulca. Jest wzmocniona nakładkami z włókien ustawionych w tym samym kierunku oraz wielu wewnętrznych warstw tkaniny z włóknami ustawionymi pod kątem + 45° lub -45°. Nakładki zapewniają doskonałą wytrzymałość na rozciąganie i zginanie pedału hamulca, podczas gdy warstwy wewnętrzne zapewniają wysoką wytrzymałość na skręcanie. \"Dzięki temu laminatowi, można było spełnić bardzo wysokie wymagania techniczne dla mechanicznych własności elementu bezpieczeństwa, przy jednoczesnym wykorzystaniu pełnego potencjału lekkiej konstrukcji\", mówi Burkhard Tiemann, szef linii produktów z tworzyw sztucznych w BOGE Elastmetall. Zostały zbudowane cztery wersje pedału hamulca - po jednym dla samochodów do ruchu lewo- i prawostronnego oraz dla kierowców, którzy używają hamulca lewą lub prawą nogą. W każdym przypadku ścieżki obciążenia zostały zoptymalizowane w celu uwzględnienia różnych kierunków skręcania.
Skuteczny jednorazowy proces z wieloma zintegrowanymi funkcjami
Komponent jest produkowany przy użyciu jednorazowego hybrydowego procesu formowania w krótkich cyklach, które są idealne do produkcji seryjnej na dużą skalę. Proces integruje kształtowanie wkładki Tepex z formowaniem wtryskowym. Materiałem do formowania wtryskowego jest Durethan BKV 60 H2.0, poliamid 6 z LANXESS bardzo wzmocniony krótkimi włóknami szklanymi w ilości 60 %. \"Dzięki procesowi formowania wtryskowego, liczne elementy funkcjonalne, takie jak prowadnice i powierzchnie stykowe na wsporniku pedału mogą być włączone do komponentu, co obniża koszty. Komponent jest również wzmocniony żebrami w miejscach narażonych na wysokie obciążenia\" wyjaśnia Jecmeniza.
Atrakcyjny wygląd komponentu
Pedał hamulca to jest również uczta dla oczu. Na przykład, nieskazitelny, regularny wzór z ciągłych włókien szklanych jest łatwo widoczny na powierzchni elementu. Jecmeniza: \"Dajemy pedałowi atrakcyjny wygląd pod względem technicznym, który przypomina motorsport lub technologię kosmiczną.\"
Prestiżowa nagroda
SPE Awards należą z najbardziej prestiżowych nagród za innowacyjność dla przemysłu motoryzacyjnego i jego dostawców. Są one przyznawane co 18 miesięcy od 1992 roku. Tegoroczne nagrody zostały przedstawione w Düsseldorfie 17 października. Ulrich Jecmeniza dołączył partnerów rozwojowych z BOGE Elastmetall w celu odebrania w imieniu LANXESS Wielkiej Nagrody za całkowicie wykonany z tworzywa sztucznego pedał hamulca.
LANXESS jest jedną z wiodących specjalistycznych firm chemicznych ze sprzedażą 7,9 mld EUR w 2015 roku i załogą liczącą około 16 700 pracowników w 29 krajach. Firma jest obecnie reprezentowana w 52 zakładach produkcyjnych na całym świecie. Podstawowym przedmiotem działalności firmy LANXESS jest rozwój, produkcja i sprzedaż półproduktów chemicznych, specjalistycznych chemikaliów i tworzyw sztucznych. Poprzez ARLANXEO, spółkę joint venture z Saudi Aramco LANXESS jest również jednym z wiodących dostawców kauczuku syntetycznego. LANXESS jest wymieniony w czołowych indeksach zrównoważonego rozwoju Dow Jones Sustainability Index (DJSI World) oraz FTSE4Good./Źródło: Lanxess/